Képességek, melyek szükségesek a sikeres tanulási folyamathoz

Kognitív képességeink fejlettsége kihat életünk minden területére. Nagyban befolyásolja mennyire leszünk sikeresek céljaink elérésében. Fontos, hogy kisgyermekeknél is ügyeljünk e terület fejlesztésére. Hiszen úgy, mint fizikai erőnlétünket, ezt is formában tudjuk tartani célzott feladatokkal.


Reprodukáló képesség térben és síkban, az olvasás- és írástanulás előfeltétele, hogy a gyermek le tudja utánozni, másolni a térben vagy síkban alkotott, látott mintát. Ezen kialakulatlan képességének hiányában képtelen lesz önállóan dolgozni a tanórákon, nem fogja tudni elsajátítani a tanulás egyik legfontosabb képességét az utánzást, a másolást.

Kattints a linkre!
https://www.facebook.com/watch?v=1420646808302836


Biztos alak-háttér megkülönböztetés, konstanciák felismerése. Fontos, hogy gyermekünk mire elkezdi az iskola első osztályát, képes legyen kiválasztani a számára fontos információkat és el tudjon vonatkoztatni a zavaró körülményektől. Ellenkező esetben a figyelmét a háttér ingerelni fogja, elvonja az olvasott szövegről, tekintete ugrál majd a sorok között és mindunttalan az illusztrációkra téved. A konstanciák felismerése a betűfelismeréshez, olvasáshoz szükséges képesség. Fejletlensége esetén a gyermek nem tudja megfeleltetni a kis- és nagybetűket, nem tud nyomtatott szövegről írottra másolni és betű felismerési nehézségei is adódhatnak.

Laterális dominancia. Minden embernek két agyféltekéje van, melyek bizonyos aktivitások tekintetében specializálódtak. Ennek, az úgynevezett lateralizációnak egyik legismertebb példája a kezesség. Igen lényeges minél korábban megállapítani a gyermeknél, melyik a domináns keze, melyik ügyesebb egy kicsit a másiknál. Továbbá fontos, hogy a gyermek meg tudja különböztetni a két testfelét és megfelelően tudja használni a jobb és a bal oldalát. Ha nincs domináns oldala és váltogatva használja mindkettőt, segíteni kell kialakítani valamelyik félteke dominanciáját.

Kattints a linkre!
https://www.facebook.com/watch?v=346237357016890


Gestalt-látás a vizuális észlelés egyik alterülete úgy, mint az alak-háttér megkülönböztetés, a téri irányok felismerése, az alak-forma-méret felismerés és a sorbarendezés képessége. A Gestalt-látás képességének megfelelő szintű fejlettsége nagyon fontos az olvasás-írás tanuláshoz. Alapját képezi azon képességünknek, hogy egészként tudjuk kezelni a részeket. Ez a fajta “látás” 6-7 éves korra alakul ki, azonban a képesség alulfejlettsége okozhatja az összeolvasás nehézségét.


Szem-kéz koordináció. A gyermekünk akkor tud majd a vonalközben megfelelő szinten írni, ha a szemével úgy tudja a keze mozgását követni, hogy nem a kezére figyel, hanem a leírt szövegre. A perifériás látását használja a keze irányításához.

Kattints a linkre!
https://www.instagram.com/p/CMbw7NAn7Be/?igshid=1e1fhie5nk7wn&fbclid=IwAR1Ohl4xc11jgwKMiu1hE7hzds9GwCdJBlO59rDtZmSqq7AsEJEG8LE2GA8


Térirányok felismerése síkban, vizuális figyelem. A tèrirányok felismerése fontos feltétele az írás- és olvasástanulásnak. Ha a gyermek bizonytalan a tèrirányok felismerésèben az olyan nehézségekhez vezethet mint a b-d, p-b, a-e betűk összetévesztèse, a betűk, szótagok felcserèlèse, visszafelé olvasás vagy tükörírás.Ezzel a praktikus kis játékkal akár a konyhában is fejleszthetjük gyermekeink képességeit.

Kattints a linkre!
https://www.facebook.com/watch?v=305098480988295

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük